Syftet med den här webbsidan är att ni som följer mina referat på Eurosport ska kunna vara med och ställa frågor kring sporten, som för oss initierade kanske verkar självklara.

Vi som sänder vill gärna ha feedback och konstruktiv kritik, för att bli ännu bättre. =)

Vi kommer att kunna kommunicera med er tittare genom chatten här på sidan under livesändningar och diskutera vidare i forumet mellan tävlingshelgerna.

Jag vill också gärna ha email från er angående intressanta webbsidor och övrigt bra att ha skvaller som kan vara av intresse för webbsidan.

Lite av min tanke med sidan är att ni enkelt ska hitta till olika förare/team´s hemsidor och läsa det senaste, under länkar hittar ni olika kategorier som kommer att fyllas ut framöver, tipsa mig gärna om någon länk är inaktuell och borde ändras eller tas bort.


Varför är jag intresserad av roadracing?

Min egen bakgrund inom roadracingen sträcker sig tillbaka till 1980 då jag första gången var på roadracing, platsen var Karlskoga och jag bestämde blixtsnabbt för att bli roadracingstjärna, det skulle visa sig inte vara så enkelt…



1981 togs licensen i Linköping på våren och bästa kompisen Per-Arne var också med, vi hade meckat hela natten med våra TZ Yamaha 350cc -78 och var nära att krocka med spårvagnen i norrköping på vägen ner till banan.

Två år i debutantklassen med lumpen mitt i.

1983 inköptes en Yamaha RD 350 till vad som då hette lilla Superbike som var upp till 550cc.

1984 bytte klassen namn till Starbike och Yamaha RD 500 var hojen som gällde, dessutom inköptes en knappt inkörd Yamaha TZ 250 –81, jag slutade 2:a i Starbike det året.



1985 var året när jag skulle ta steget upp till Superbike klassen, dock var Yamaha FZ 750 ingen vinnarhoj, visade det sig när Suzuki GSXR 750 dök upp. Jag var inte sen att nappa på det erbjudande som dåvarande Yamaha importören kom med, om att köra ytterligare en säsong på RD 500 då deras ordinarie förare inledde säsongen med att vurpa hojen och bryta nyckelbenet. FZ:an parkerades och jag slutade 2:a i serien det året.

Med min 250cc –81 var jag en av nio förare som hade chans på guldet när starten gick i sista SM deltävlingen, men vurpan på startvarvet grusade den förhoppningen.

1986-1987 var två år med dålig ekonomi samt omodern hoj (samma gamla 250 -81) resultat uteblev.

1988 inhandlades en ny Yamaha 250cc och vips var man med i toppen igen finalen gick åt pepparn med koppling som brann upp i starten, den gången känns det som man skänkte bort SM titeln till Johan Svärdgren, jag blev ändå 3:a i SM.

1989 fick jag en bra deal med Snåljanne på Spinnin-Wheel, dock så var väl inte motivationen på topp och efter att varit i ledning hela säsongen kastades allt bort i finalen genom att jag vurpade. Svärdgren tog sin andra raka SM seger helt rättvist och jag slutade 2:a.

Efter detta tog jag ett break och gjorde comeback 1993, men det berättar jag om senare.

/Sandy Berlin